Współczesny marketing idealnie opisuje hasło: content is a king. Bez odpowiedniej treści żadna kampania sprzedażowa nie odniesie sukcesu. Z kolei ta dobra przyciąga odbiorcę i wpływa na skuteczną sprzedaż. Właśnie dlatego content stał się jednym z najskuteczniejszych narzędzi w działaniach reklamowych.
Content marketing polega na ciągłym tworzeniu i odpowiedniej dystrybucji różnych treści. Powinny one być na tyle atrakcyjne, aby zainteresowały i utrzymały określoną grupę odbiorców. Mogą przybrać bardzo różne formy, np.:
Jeszcze do niedawna reklamy atakowały internautów ze wszystkich stron, a ci nauczyli się je blokować lub ich nie dostrzegać. Wielu marketingowców zauważyło zjawisko znane „ślepotą banerową”, które oznacza niedostrzeganie reklam na stronach internetowych i omijanie ich wzrokiem. Dlatego specjaliści od marketingu postawili na moc treści, która jest dopasowana do odpowiedniej grupy docelowej i jest w stanie ją zainteresować.
Treść w reklamie musi być dostosowana do potrzeb klienta i wywołać u niego interakcję. Content jest odpowiedzią na potrzeby internauty; nieistotne, czy odbiorca poszukuje nowych wiadomości, porady, produktu czy kontaktu. To proste: odbiorca, który znalazł to, czego szukał, staje się zadowolonym klientem.
Marketing jest bardzo skutecznym sposobem na promocję produktów, wystarczy tylko odpowiednio zaplanować działania promocyjne. W opracowanych treściach reklamowych powinna znajdować się odpowiedź na potrzeby potencjalnego odbiorcy. Tworząc treść contentu, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
W ten sposób będziesz mógł dostosować treść contentu do odbiorcy znajdującego się w grupie docelowej.
Tworzenie wartościowego contentu wcale nie jest łatwe i nie wystarczy do tego legendarne lekkie pióro i głowa pełna pomysłów. Przede wszystkim musisz trzymać rękę na pulsie, bo trendy w content marketingu zmieniają się ekspresowo. Dlatego, aby stać się specjalistą w content marketingu, należy wypracować pewne nawyki:
Branża marketingu zmienia się bardzo szybko; to, co było popularne przed rokiem, obecnie przechodzi do lamusa. Tak samo jest z SEO; np. nasycenie tekstu mnóstwem słów kluczowych od dawna już nie przynosi takich efektów, jak kiedyś.
Portale marketingowe są świetnym miejscem do poznania najnowszych trendów z tej dziedziny. Czytaj, analizuj i wyciągaj wnioski.
Nieważne, czy piszesz blog, artykuł sponsorowany, czy też teksty pod SEO. Pisz regularnie. Dzięki temu poprawiasz swój warsztat pisarski i nauczysz się trafiać w gust odbiorcy.
Treści reklamowe pisane są zawsze dla konkretnej grupy odbiorców. Dlatego pisząc je, warto spróbować „wejść w skórę” odbiorcy reklamy i zastanowić się, jakie są jego potrzeby i wymagania. W ten sposób będziesz w stanie przewidzieć, co zyska jego aprobatę. Postaraj się zatem jak najlepiej poznać swoją grupę odbiorców, biorąc pod uwagę takie kryteria jak:
„Najwyższa jakość produktów” i „oferta dopasowana do indywidualnych potrzeb” stały się już oklepanymi frazesami, na który większość ludzi po prostu nie zwraca żadnej uwagi, dlatego warto wyróżnić się oryginalnymi treściami, które dodadzą produktowi wiarygodności.
Dobry twórca contentu dzieli się z innymi użytkownikami Internetu wartościowymi treściami, dzięki którym buduje swój wizerunek eksperta w branży.
Samo opublikowanie treści w Internecie nie wystarczy: należy również sprawdzać, czy treść wywołała pożądaną reakcję u odbiorców. Dla twórców contentu najważniejsze jest sprawdzenie:
Z roku na rok zwiększa się ilość osób piszących content, dlatego zawsze warto obserwować innych i czerpać to, co uznamy za wartościowe. Nie unikaj też uczestnictwa w warsztatach, szkoleniach i kursach, dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę i zdobędziesz nowe doświadczenia.
Nie wolno wyważać otwartych drzwi przez stwierdzenia „to jest źle zrobione”, „należy to naprawić”; w takich sytuacjach warto przedstawić odbiorcy impuls do prawidłowego działania i pomóc w znalezieniu rozwiązania.
Aby wyjść poza schematyczne myślenie, należy powątpiewać. Tylko dzięki temu można spojrzeć na wszystko z nowej, szerszej perspektywy, co może się okazać zbawienne dla treści. Pamiętaj tylko, by nie pomylić zdrowego sceptycyzmu z negatywnym nastawieniem i krytykowaniem absolutnie wszystkiego.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Ava Sol, źródło: unsplash.com