Miniony rok przyniósł wiele zmian również w rozumieniu marketingu. Mimo, że niektóre drogi dotarcia do klientów na długi czas zostały zamknięte, ich miejsce zajęły nowe, rosnące w siłę strategie. Jak odnaleźć się w marketingu w dobie pandemii?
Pandemia Covid-19 zmieniła drastycznie nie tylko nasze indywidualne sprawy, ale wpłynęła także na styl funkcjonowania wielu branż, zmuszając do wprowadzenia radykalnych zmian i usprawnień cyfryzacyjnych. Trudniej jest budować od podstaw nowe firmy i zyskiwać zaufanie, kiedy nie można komunikować się z ludźmi osobiście. Mając mniej okazji do poznania klientów, ważne jest skupienie się na tym, jak kreatywnie i konsekwentnie docierać do ludzi w sieci. Według zespołu analityków z Exacto, popularność i zapotrzebowanie na marketing cyfrowy w najbliższym czasie wzrośnie o 72%. To potężne narzędzie zyskuje coraz większy rozgłos. Właściciele firm chętnie na nim polegają, ale wielu z nich tak naprawdę nigdy nie nauczyło się optymalizowania cyfrowej strategii marketingowej. Jakie są najbardziej obiecujące trendy na polu digital marketingu i jakie rozwiązania będą najlepsze dla naszego biznesu?
Gdy zaczynamy wdrażać się w nowe środowisko, dobrze jest zacząć od planu. Ten z kolei będzie optymalnie zbudowany, jeżeli uprzednio dokonamy przeglądu i oceny naszych wcześniejszych marketingowych działań. Istnieje wiele agencji zajmujących się przeprowadzaniem audytów tego typu. Zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie jest idealną opcją, ponieważ zapewnia świeże spojrzenie na naszą dotychczasową aktywność, na wszelkie jej mocne strony, niedociągnięcia i braki.
Pandemia sprawiła, że załatwianie spraw bezpośrednio, twarzą w twarz, z dnia na dzień przeszło niemalże do historii. To nieoczekiwane ograniczenie fizycznego ruchu sprawiło, że siła ciężkości została przeniesiona na zupełnie inne elementy, z których wszystkie związane są z naszą obecnością w sieci. Strona internetowa zaczęła odgrywać najistotniejszą wizerunkową rolę, bazę jakiejkolwiek egzystencji online, dlatego tak ważnym jest, aby dopracować ją w najdrobniejszych szczegółach. Witryna powinna być odpowiednio zoptymalizowana i płynnie działająca. Estetyka i design są w tym kontekście oczywiste, ale warto także upewnić się, że szybkość witryny jest na poziomie standardowym i że wszelkie podstrony są równomiernie dopracowane. Cyfrowy ślad pozostawia także nasza obecność w mediach społecznościowych czy widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Algorytmy wyszukiwania biorą pod uwagę wszystkie te rzeczy, aby pomóc ludziom znaleźć daną firmę, dlatego musimy upewnić się, że wszystkie są zoptymalizowane i odzwierciedlają aktualny stan naszej firmy.
Przepisów na utrzymywanie bliskich relacji z klientami mimo pandemii jest wiele, a wybór w dużej mierze zależy od specyfiki naszego biznesu. Znacząco wzrosła liczba firm komunikujących się z nimi bezpośrednio online. Więcej osób korzysta także z marketingu e-mailowego, kontaktując się mailowo w czasie rzeczywistym i wysyłając z pomocą elektronicznej poczty informacje o ofertach. Swój renesans przeżywają także rozmowy telefoniczne, które pełnią rolę najbardziej zbliżoną do bezpośredniego kontaktu. Jeszcze inni zaczęli odnajdywać się z kolei w live streamingu. Mimo, że wymaga on dużych nakładów pracy, przygotowań i odpowiedniego sprzętu, w dobie pandemii cieszy się on stale rosnącą popularnością i jest jedną z najbardziej angażujących form cyfrowego marketingu.
Zagadnienie marketingu treści z roku na rok jedynie zyskuje na popularności, głównie dzięki swojemu pozytywnemu wpływowi, zarówno na komunikację z klientami i budowanie z nimi relacji, jak i na kreowanie określonego wizerunku w sieci. Pandemia i związane z nią kolejne lockdowny są najlepszym momentem na użycie tego narzędzia w biznesie, ponieważ wiele osób chętniej szuka obecnie praktycznych wskazówek i informacji w przestrzeni internetowej. Kluczem do efektywnego content marketingu są jasno zdefiniowane cele i dobrze przeprowadzone analizy danych dotyczących odbiorców. Uważnie zaplanowana strategia content marketingowa może przynieść nam grono zaufanych klientów i sympatyków.
Zdjęcie główne artykułu: fot. DocuSign, źródło: unsplash.com