Analiza SWOT – jak ją zastosować w rozwoju swojej ścieżki zawodowej

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Analiza SWOT jest bardzo popularna wśród coachów oraz doradców zawodowych. Może być zastosowana w wielu dziedzinach naszego życia i korzystają z niej również przedsiębiorcy. Na czym polega i jak można stosować ją przy planowaniu kariery zawodowej?

Na czym polega analiza SWOT?

Analiza SWOT jest stosowana zarówno do analizy wewnętrznego, jak i zewnętrznego otoczenia. To bardzo uniwersalne narzędzie, które pomoże nam w gromadzeniu informacji dotyczących strategii działania. Wielu właścicieli firm w ten sposób analizuje wszelkie zmiany, jakie mają być dokonane w przedsiębiorstwie.

W zarządzaniu analiza SWOT jest stosowana do analizy wewnętrznego i zewnętrznego otoczenia organizacji, a także analizy projektu czy rozwiązania biznesowego. Jest stosowana jako uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej. Pozwala wykorzystać zgromadzone informacje do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.

Analiza SWOT jest częścią strategicznego myślenia, nie tylko w biznesie, ale też w naszym codziennym życiu. Można ją łatwo zastosować do analizy naszej ścieżki zawodowej. Planowanie strategiczne jest niezbędne do bycia bardziej produktywnym, a także pozwala na alokacje zasobów do realizacji celów.

SWOT jest akronimem od angielskich słów:

S – strengths – mocne strony,

W – weakness – słabe strony,

O – opportunities – szanse,

T – threats – zagrożenia.

Analiza SWOT może być bardzo pomocna w momencie, kiedy chcemy sprawdzić nasze umiejętności oraz szanse w wybranej ścieżce zawodowej. Pozwala na dostrzeżenie też pewnych zagrożeń. Pomoże również przewidzieć niektóre nasze ruchy, ale i zmieniający się rynek pracy, dzięki czemu na pewno nasza późniejsza kariera będzie niezagrożona.

Jak zastosować analizę SWOT do planowania ścieżki zawodowej?

Analiza SWOT jest bardzo prostym narzędziem do zaplanowania kariery zawodowej. Dzięki niej znacznie łatwiej odnajdziemy mocne i słabe strony naszych kompetencji. Pozwoli też na przeanalizowanie naszych umiejętności względem rynku pracy. Jest to niezbędne, by nasza kariera zawodowa rozwijała się w przyszłości.

Dostosowanie się do rynku pracy oraz budowanie własnych kompetencji i doświadczenia jest bardzo ważne. Na początku naszej kariery warto wykonać analizę SWOT, by sprawdzić, czy obecna praca i stanowisko dadzą nam możliwość dalszego rozwoju. Również analiza SWOT może pomóc nam w spojrzeniu nieco bardziej krytycznym okiem na własne umiejętności i zadania, którą obecnie wykonujemy.

Analiza SWOT pozwoli nam więc bardzo szybko przeanalizować nową pracę i co oferuje dane stanowisko. W ten sposób możemy również przeanalizować nasze kompetencje. Zagrożeniem może być np. fakt, że nasze już zdobyte doświadczenia oraz kursy są dość popularne, dlatego wiele osób z podobnymi kompetencjami będzie chciało otrzymać awans czy dostać się na podobne stanowisko pracy. Zagrożeniem może być też rynek pracy, który w obecnej chwili przepełniony jest osobami, które mają takie same kwalifikacje, jak my. Szansą z kolei może być fakt, że posiadamy takie kompetencje, które są dość niespotykane bądź skończyliśmy dość niszowy kierunek studiów. Dużą szansą na znalezienie pracy jest znajomość języków obcych.

Fot. Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Ulotki – czy taka reklama ma sens?
Ulotki – czy taka reklama ma sens?
Zwłaszcza wtedy, gdy do dużych miast znów zawitają studenci, zaczyna się prawdziwy ulotkowy szał.
Jak wybrać odpowiedni toner do drukarki Canon: przewodnik dla początkujących
Jak wybrać odpowiedni toner do drukarki Canon: przewodnik dla początkujących
Znajdź idealny toner do swojej drukarki Canon. Przewodnik opisuje, jak dopasować właściwy toner, gwarantując najwyższą jakość wydruków i długotrwałe użytkowanie drukarki.
Testy A/B – co to jest i jak działa?
Testy A/B – co to jest i jak działa?
Testy A/B to metoda porównawcza, która pozwala na sprawdzenie, które rozwiązanie jest skuteczniejsze w przyciąganiu użytkowników na stronę internetową.