Analiza SWOT – jak ją zastosować w rozwoju swojej ścieżki zawodowej

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Analiza SWOT jest bardzo popularna wśród coachów oraz doradców zawodowych. Może być zastosowana w wielu dziedzinach naszego życia i korzystają z niej również przedsiębiorcy. Na czym polega i jak można stosować ją przy planowaniu kariery zawodowej?

Na czym polega analiza SWOT?

Analiza SWOT jest stosowana zarówno do analizy wewnętrznego, jak i zewnętrznego otoczenia. To bardzo uniwersalne narzędzie, które pomoże nam w gromadzeniu informacji dotyczących strategii działania. Wielu właścicieli firm w ten sposób analizuje wszelkie zmiany, jakie mają być dokonane w przedsiębiorstwie.

W zarządzaniu analiza SWOT jest stosowana do analizy wewnętrznego i zewnętrznego otoczenia organizacji, a także analizy projektu czy rozwiązania biznesowego. Jest stosowana jako uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej. Pozwala wykorzystać zgromadzone informacje do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.

Analiza SWOT jest częścią strategicznego myślenia, nie tylko w biznesie, ale też w naszym codziennym życiu. Można ją łatwo zastosować do analizy naszej ścieżki zawodowej. Planowanie strategiczne jest niezbędne do bycia bardziej produktywnym, a także pozwala na alokacje zasobów do realizacji celów.

SWOT jest akronimem od angielskich słów:

S – strengths – mocne strony,

W – weakness – słabe strony,

O – opportunities – szanse,

T – threats – zagrożenia.

Analiza SWOT może być bardzo pomocna w momencie, kiedy chcemy sprawdzić nasze umiejętności oraz szanse w wybranej ścieżce zawodowej. Pozwala na dostrzeżenie też pewnych zagrożeń. Pomoże również przewidzieć niektóre nasze ruchy, ale i zmieniający się rynek pracy, dzięki czemu na pewno nasza późniejsza kariera będzie niezagrożona.

Jak zastosować analizę SWOT do planowania ścieżki zawodowej?

Analiza SWOT jest bardzo prostym narzędziem do zaplanowania kariery zawodowej. Dzięki niej znacznie łatwiej odnajdziemy mocne i słabe strony naszych kompetencji. Pozwoli też na przeanalizowanie naszych umiejętności względem rynku pracy. Jest to niezbędne, by nasza kariera zawodowa rozwijała się w przyszłości.

Dostosowanie się do rynku pracy oraz budowanie własnych kompetencji i doświadczenia jest bardzo ważne. Na początku naszej kariery warto wykonać analizę SWOT, by sprawdzić, czy obecna praca i stanowisko dadzą nam możliwość dalszego rozwoju. Również analiza SWOT może pomóc nam w spojrzeniu nieco bardziej krytycznym okiem na własne umiejętności i zadania, którą obecnie wykonujemy.

Analiza SWOT pozwoli nam więc bardzo szybko przeanalizować nową pracę i co oferuje dane stanowisko. W ten sposób możemy również przeanalizować nasze kompetencje. Zagrożeniem może być np. fakt, że nasze już zdobyte doświadczenia oraz kursy są dość popularne, dlatego wiele osób z podobnymi kompetencjami będzie chciało otrzymać awans czy dostać się na podobne stanowisko pracy. Zagrożeniem może być też rynek pracy, który w obecnej chwili przepełniony jest osobami, które mają takie same kwalifikacje, jak my. Szansą z kolei może być fakt, że posiadamy takie kompetencje, które są dość niespotykane bądź skończyliśmy dość niszowy kierunek studiów. Dużą szansą na znalezienie pracy jest znajomość języków obcych.

Fot. Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak wybrać opony do samochodu dostosowane do twojego stylu życia?
Jak wybrać opony do samochodu dostosowane do twojego stylu życia?
Wybór odpowiednich opon do swojego samochodu stanowi kluczowy element dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Kreatywne podejście do projektowania tradycyjnych materiałów reklamowych
Kreatywne podejście do projektowania tradycyjnych materiałów reklamowych
Odkryj innowacyjne techniki wykorzystywane w projektowaniu tradycyjnych materiałów reklamowych, które zwiększają skuteczność przekazu i przyciągają uwagę odbiorców.
Czy personalizacja reklam w internecie naprawdę zwiększa sprzedaż?
Czy personalizacja reklam w internecie naprawdę zwiększa sprzedaż?
Artykuł rzuca światło na powiązanie między spersonalizowanymi reklamami online a wzrostem sprzedaży w biznesie. Czy marketing jest naprawdę efektywny?